Inför din resa
VAL AV RESMÅL: Sol, strand, kultur, action, storstad eller något helt annat? Lägenhet,
hotell, rundtur, kryssning eller golf? Det kan vara svårt att välja bland de
många semesterresemålen som finns och alla de spännande aktiviteter
därtill – speciellt om man är många som ska enas. Våra resesäljare har en god
kunskap om hotellen, resmålen och de många aktiviteterna på plats.
BESTÄLLNING: Hos Turkietresor kan du beställa resor i vår butik på Hyllie Allé 13 B, Malmö , via telefon,
Internet och på e-mail.
GUIDESERVICE: I Turkiet har vi inga guider i Belek, Antalya, Kemer,
Kusadasi, Bodrum, Marmaris och Cesme. Det går dock alltid att komma i kontakt
med en guide per telefon. Våra skandinaviska guider i Alanya, Side, Chania och
på Rhodos finns alltid tillgängliga per telefon. Telefonnumret finns på din
biljett/resebevis, och vidarebefordras per e-post innan avresa. Var uppmärksam
på att mellan 15 nov – 15 mars har vi begränsad guideservice.
Om du reser till någon av våra destinationer i Spanien är
resan på egen hand!
PASS OCH VISUM: Danska och svenska medborgare behöver inte ha visum till Turkiet så länge
resans längd inte överskrider 3 månader. Passet måste ha en giltighet på
minst 150 dagar vid inresan i Turkiet. Det måste finnas
lediga tomma sidor i passet vid inresa, annars kan du bli nekad inresa i
landet. Utländska medborgare ska kontakta
respektive ambassader för att få upplysningar om vilka krav som ställs på deras
pass. Kom ihåg att du själv är ansvarig för, att
dit pass är giltigt och i övrigt lever upp till gällande regler i det gällande
landet. Blir du nekad inträde i landet på grund av ovanstående, kan Turkietresor
inte ställas som ansvariga för eventuella omkostnader.
BAGAGE: Vi har samlat alla informationer om bagageregler och annat som kan vara bra att veta om flygresan på ett ställe. Det hittar du här.
ORDERBEKRÄFTELSE: När din
beställning är genomförd, kan du skriva ut din bekräftelse på www.turkietresor.se under
fliken ”min resa”. Har du angivit din mailadress vid beställningen, kommer du
automatiskt få en orderbekräftelse på din mail. Vi ber dig att genomgå
bekräftelse på din beställning så fort du mottager orderbekräftelsen. Är namnen
rätt stavade, stämmer din beställda inkvartering med det du önskade etc. Skulle
det finnas några misstag av minsta lilla sak, ber vi dig kontakta oss med en
gång. Uppmärksamma att orderbekräftelsen är en bekräftelse på din beställning,
och att det är din skyldighet att kontrollera innehållet. Vid inbetalning av
deposition/resans fulla belopp har du accepterat villkoren som står skrivna på
din orderbekräftelse, katalog, gällande prislista, samt resevillkoren.
Kom ihåg att alla särskilda önskemål och avtal ska stå skrivet på resebeviset.
Vi förbehåller oss rätten att vänta på hotell –eller resebekräftelse från
destinationen. Din beställning kan ta upp till 1-3 dygn förrän den är
bekräftad.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD: Kan
endast tecknas vid beställning – och kan inte tillföras senare ! Läs våra
allmänna villkor ”Allmänna resevillkor för paketresa” där du ser villkor för
avbeställningsförsäkringen.
RESEFÖRSÄKRING: De blå
EU-försäkringskorten gäller inte för resor till Turkiet då de inte ingår i det
avtalet! Det är därför viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.
Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som
ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett
reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata
läkare/vårdinrättningar på resmålet. Du kan teckna reseförsäkring via ERV. Var
uppmärksam på att Turkietresor inte tar något ansvar i försäkringsärenden, och
kan inte vara någon avgörande länk mellan försäkringstagare och
försäkringsbolag.
BILJETTER: När din resa är helt betald kan du skriva ut din
biljett på www.turkietresor.se under "My Travel". Om du har angett din
e-postadress vid bokningen skickas dina biljetter automatiskt till din e-post.
Om du vill att biljetten ska skickas med posten kan detta göras mot en avgift
på 50 SEK.
Du hittar tidpunkt för hotellträff på framsidan av
välkomstbrevet du får på bussen.
På biljetten står det avgångstider – och
ankomsttider i lokaltider, hotellreservation, transport mellan flygplats och
hotell samt ev. förbokade aktiviteter. Du mottager ditt boardingkort och
sittplatsnummer på avreseflygplatsen. Var extra uppmärksam på att avresetiderna
på våra sena avgångar – byter datum vid midnatt. Om du är osäker på hur man
räknar dagarna är du välkommen att kontakta våra resesäljare. Vi tar inget
ansvar, ifall du kommer för sent till flygplatsen.
GRUPPRESOR: Vi har
en specialavdelning för gruppresor och skickar gärna offerter på flygresor,
hotellboende och speciella paket med aktiviteter eller konferenser. Var ute i
god tid med beställningen – vi vill gärna ha plats till alla i gruppen! En
gruppresa räknas som ”en” bokning. Betalning av deposition och restbelopp ska
alltid vara samlat och har samma frister som en charterresa. Inbetald
deposition kan inte överföras till charterresa eller till enskilda deltagare av
annan eller samma resa.
KONFERENSER: Flera av våra hotell kan
erbjuda konferenser, möten och anordna workshops. Kontakta vår gruppavdelning
för rådgivning och skräddarsydda erbjudanden.
SISTAMINUTEN-RESOR: I
förbindelse vid bokning av sistaminuten-resor kan det förekomma vid
beställningen att det angivna hotellet är fullt. Vi förbehåller oss då rätten
att flytta våra gäster till ett annat hotell i samma kategori. Om du avstår
från din rätt till ersättningsresa, har du rätt at få pengarna tillbaka.
HUSDJUR
Observera att du på flyg med Turkietresor inte kan ta med
hundar, katter och andra husdjur. För ytterligare information, kontakta
flygbolaget. Turkietresor tar inget ansvar i detta avseende.
OSPECIFICERAT: Ospecificerade resor är resor av lägsta möjliga standard och bör bara
väljas, om du absolut inte ställer några krav till standarden, faciliteter
eller område. Inkvarteringstyp samt område och stad ges vid ankomsten till destinationen
— vi kan inte ge dig några närmare upplysningar vid beställningen, vi kan
heller inte mottaga några önskemål gällande ospecificerade resor.
Ospecificerade resor rekommenderas inte för barnfamiljer. Det förekommer att inkvarteringen
sker på hotell, lägenheter eller i rum som inte är angivit i katalogen, det
finns ingen garanti för privat badrum eller toalett. Sker inkvarteringen i
delad lägenhet kan det inte garanteras att denna går att låsa. Måltider och
städning ingår inte i priset på ospecificerade resor. Du kan inte förvänta dig
någon guideservice på ospecificerade resor. Transfer ingår inte i priset men
kan beställas mot ett tillägg. Reser du ensam betalar du extra för
enkelrumstillägg, vilket garanterar att du har ett eget hotellrum eller rum i
delad lägenhet.
ÖNSKEMÅL: Har du
speciella önskemål i förbindelse med din resa: havsutsikt, bo lågt/högt, bo i
huvudbyggnaden etc ber vi dig att skriva detta redan vid beställningen. Det ska
understrykas att detta endast är en önskan, och inte kan garanteras eller
uppfyllas, men vi skickar alltid dina önskemål till hotellet, flygbolaget etc.
Rumsfördelningen sker på destinationen, och vi kan därför inte alltid vara
behjälpliga med speciella önskemål tillgodoses.
Vi ber er att inte diskutera era önskemål
med våra guider eller hotellpersonalen, eftersom de inte heller de har
möjlighet att försäkra dina önskemål innan ankomst.
Var uppmärksam på att om du vill ha specialkost är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst per telefon i samband med bokning av resan. Vi kan inte garantera att hotellen serverar t.ex. glutenfria måltider – inte ens om detta står som ett önskemål i din beställning.
Observera
att på vissa hotell är möjligt att betala en avgift för att säkra ett
visst läge, till exempel rum med havsutsikt, liksom på de flesta av våra
flyg är möjligt att boka en specifik sittplats mot en avgift. Kan
uppfyllandet av dina önskemål garanteras när du betalar en
tilläggsavgift för
det du önskar, tar vi inte emot önskemål av dessa slag.