På resan
  • Min Resa
  • Vi ringer upp dig
    Namn Efternamn
    Telefon nummer
    E-mail
    Call Date
    När önskar ni bli uppringd?
    Send_Callback

På resmålet


TURKIETRESOR SERVICE: Du hittar skandinaviska guider på de flesta av våra destinationer. Vid ankomsten välkomnar de dig precis utanför flygplatsen och hänvisar dig till bussen som går till hotellet om du har köpt transfer. Dagen efter ankomst har guiderna hotellbesök - du kan se när du kan hitta en guide på ditt hotell här: Enjoy Mixx Travel

Observera att vissa av våra destinationer har begränsad eller ingen guideservice. Fråga resekonsulten vid bokning om du har frågor. Hotell som ligger utanför Alanyas centrum kan inte förvänta sig guidebesök.

Våra guider finns alltid tillgängliga på telefon, numret finns på din biljett/resedokument och här: Enjoy Mixx Travel

 

UTFLYKTER: På varje destination hittar du många utflyktsmöjligheter. Dessa presenteras på transfern, på hotellträffarna, eller via telefon. De betalas kontant i lokal valuta, euro, svenska kronor, euro eller med kort. Upplysningar och priser på våra utflykter på hemsidan är bara vägledande och kan ändras under säsongens gång! Rundresor, utflykter och andra aktiviteter genomförs av skandinavisk guide eller lokal engelsktalande guide. Vi förbehåller oss rätten att ställa in och vidta nödvändiga åtgärder om vädret inte tillåter eller andra omständigheter som gör att man inte kan genomföra utflykten samt om antalet deltagare är för lågt (min. 10 deltagare).

 

TRANSPORT/TRANSFER: Transport mellan flygplatsen till/från hotellet ingår inte i resans pris, men kan köpas till. Transferbussen körs med lokala, skandinavisk- eller engelsktalande guider. Det är viktigt att du kommer till transferbussen så snart som möjligt när du har fått ditt bagage. Bussen kör från flygplatsen ca. 1 timme efter att planet har landat. Om du är försenad i passkontrollen, bagageutlämningen etc. be din medresenär gå till transferbussen för att informera guiderna, eller ring guidernas servicetelefon – numret står på din biljett. Vi rekommenderar att eventuella visum mm är klart innan avresa. Turkietresor ansvarar inte om du kommer för sent till din transferbuss, och ger ingen ersättning om du själv måste köpa annan transport.

Observera att utgifter för redan bokade och betalda transfers inte kommer att återbetalas om du ändrar dig och inte vill använda Turkietresors transfer.

 

PRIVAT TRANSFER: Om du och dina medpassagerare vill köra direkt från flygplatsen till hotellet utan att göra stopp på vägen kan du boka en privat transfer. Transfer sker med bil eller minibuss, beroende på hur många ni är. Priset för privat transfer är det totala priset för alla resenärer. Privat transfer kan bokas för upp till 12 personer som reser tillsammans.

I samband med transport till och från hotellet på resmålet ansvarar du själv för ditt bagage. Det är ditt ansvar att se till att bagaget placeras i bagageutrymmet på bussen och att eventuellt handbagage, ytterkläder etc. inte glöms kvar i bussen. När du lämnar bussen är det också ditt ansvar att se till att du tar rätt resväska. Skulle du råka ta fel resväska är det ditt ansvar att se till att resväskan levereras till ägaren, och ev. kostnader för detta står du själv för.


På grund av begränsat bagageutrymme är det inte möjligt att ta med cyklar, surf- och paddelbrädor eller annat stort bagage på transferbussen. Observera att du kan bli avvisad på bussen om ditt bagage överstiger den tillåtna mängden bagage.


Transport/transfer måste köpas innan avresa. Vi kan inte garantera att det finns plats i bussen om transfern inte är köpt hemifrån. "Endast flyg"-gäster som har köpt en transfer kommer att köras till Mixx Travels/Turkietresors kontor i Alanya. På våra övriga destinationer kommer transfern att ske till/från Mixx Travels/Turkietresors kontor, eller ett centralt beläget hotell i området. Hämtning på hemresedagen kommer också att ske härifrån. Upphämtningstiden hittar du här på hemresa.turkietresor.se

 

HEMRESA - UPPHÄMTNINGSTID: 24 timmar före din hemresa kan du via en smartphone, surfplatta eller dator gå in på hemresa.turkietresor.se och se vilken tid du kommer att hämtas med bussen från ditt hotell. Du anger TRS följt av de 5 siffrorna i ditt bokningsnummer och ditt returdatum, till exempel: TRS30012 - 01.01.2024. Om du inte har en smartphone, surfplatta eller dator kan du kontakta guiderna eller Turkietresors/Mixx Travels kontor i Alanya.


MILJÖAVGIFT: Sedan 2018 har alla hotell i Grekland tagit ut en så kallad miljöavgift, som betalas direkt till hotellet vid in- eller utcheckning. Avgiftens storlek beror på hotellets officiella kategori (antal stjärnor) och antal övernattningar.
De grekiska myndigheterna har uppgett att avgiften kommer att höjas från januari 2024. Följande gäller från 1 januari 2024. Avgiften gäller per rum/lägenhet per natt:

Hotell/lägenhetshotell 1 – 2 stjärnor: 1,50 Euro
Hotell/lägenhetshotell 3 stjärnor: 3 Euro
Hotell/lägenhetshotell 4 stjärnor: 7 Euro
Hotell/lägenhetshotell 5 stjärnor: 10 Euro

Observera att Mixx Travels klassificering av hotell kan skilja sig från den officiella hotellklassificeringen. I dessa fall ligger den officiella klassificeringen till grund för avgiftens storlek.
Det är för närvarande ingen skatt på destinationer i Turkiet.


FEL ELLER MISSTAG: Förstör inte din eller din medresenärs goda resehumör om du känner att något saknas eller blivit fel. Kontakta istället våra guider. De försöker gärna lösa problemet på plats, så alla är nöjda. Se gärna våra Allmänna Villkor. Var medveten om att du kan, om du inte kontaktar våra reseledare omedelbart på plats, förlora rätten att åberopa fel. Vi understryker att våra resekonsulter i Danmark / Sverige inte har möjlighet att direkt kontakta t.ex. hotell - och därför ska du vända dig till reseledarna på resmålet.


VIN & BLOMMOR/ORDER OF SERVICE: Önskar du att överraska en medresenär eller någon som ska resa med oss på en speciell dag eller för ett speciellt tillfälle under semestern? Prata med våra resesäljare så hjälper de dig.


HÖG/LÅGSÄSONG: Våra hotell och destinationer har olika karaktärer beroende på om de besöks i låg eller högsäsongen. Högsäsong är normalt sett under perioden juni till september. Vi rekommenderar att du under lågsäsong väljer ett hotell av bättre standard samt i slutet och i början av högsäsongen. Flera små hotell runt medelhavet värms upp av solenergi – därför kan varmt vatten och värme vara en brist under dessa perioder. Då flera hotell inte har uppvärmda hotellrum / lägenheter kan rummen vara kyliga under våren och hösten. Flera hotell har luftkonditionering i rummen. Dessa kan också användas för att värma rummet. Observera att användning av luftkonditionering vanligtvis är mot en avgift.

 

Under lågsäsong väljer många hotell att stänga utomhusanläggningar såsom restauranger, pooler, vattenrutschbanor, etc., och utbudet av nöjen och aktiviteter på hotellet kommer att vara mycket begränsat under perioder när det finns få gäster på hotellet. Observera att många butiker, restauranger, barer, etc. på destinationen kan stängas under lågsäsong. Turistdestinationerna kommer alltid att vara lugnare i de perioder när det inte finns så många turister.


Under lågsäsong, när det inte är så många gäster på hotellet, väljer vissa hotell att servera ev. måltider portionerade. Detta gäller även trots att måltiderna vanligtvis serveras från buffén.


OVÄSEN / BULLER: På de flesta semestermål kan du förvänta dig buller/oväsen från gator, omgivande hotell och barer, hotellfaciliteter inklusive underhållning, disco etc., även om detta inte specifikt anges i hotellbeskrivningen.
 På de flesta turistdestinationer får du räkna med liv och rörelse från gator, närliggande hotell, hotellets egna facilitet och liknande, även om detta inte alltid står angivit i hotell beskrivningen. Man bör förvänta sig att hotell som ligger i centrum har liv och rörelse runt sig från trafik, restauranger, barer etc. På de flesta destinationer byggs det mycket och oljud från byggen som ligger i närheten kan uppstå, det är mycket sällan som lokala myndigheter informerar oss om detta i förväg. Vi har ingen möjlighet att begränsa dessa byggen och kan därför inte stå till svars för detta. Större byggnationer förekommer mest under lågsäsongen.


DJUR OCH INSEKTER: Oavsett hotellkategori kan det finnas insekter och djur i form av myror, mygg, kackerlackor mm på ditt rum/lägenhet. Upptäcker du detta ge besked till guiden eller receptionen som kan starta bekämpning av djuren. Du kan skydda dig mot myggbett med hjälp av myggspray, dessa köpes på apotek eller i större butiker. Lösdrivande hundar kan skälla utan att vi kan göra något åt det. Det kan finnas katter på hotellområdet, som vi önskar att man inte matar. De flesta hotell har öppna / utomhusrestauranger och det kan vara svårt att hålla fåglar och katter ute. Turkietresor är inte ansvariga  och ger inte ersättning i denna anslutning.

SJUKDOM OCH STÖLD: Om oturen är framme, vad det gäller sjukdom, skada eller stöld – bör du kontakta vår reseledare omgående. De kommer att hjälpa dig med allt det praktiska med hänsyn till läkarbesök, polisrapporter etc. Kom ihåg att alltid begära skriftliga dokument, om du ska söka ersättning hos ex försäkringsbolag vid hemkomsten. Vi förbinder oss inte att tillhandahålla denna dokumentation efter din hemresa. Du är själv ansvarig för dina vädersaker samt pengar och pass på resan. Vi tar inget ansvar för dina värdesaker om de försvinner från hotellets säkerhetsbox eller liknande.

 

DÅLIG MAGE: Dålig mage är den vanligaste sjukdomen bland turister utomlands. Dålig mage kan orsakas av många saker: För många kalla drycker, dålig handhygien, överdriven användning av luftkonditionering eller den annorlunda bakteriefloran. Alla hotell i Turkiet inspekteras av de lokala hälsomyndigheterna och både mat, kök, barer etc. kontrolleras regelbundet. Kontakta våra guider så snart som möjligt om olyckan skulle inträffa så att de kan ordna att du får träffa en läkare. Kom ihåg att du kommer att behöva dokumentation om du efter att ha återvänt hem ska söka ersättning för förlorad semester i samband med sjukdom.

 

INKÖP/SHOPPING: Vi tar inget ansvar för saker du köper eller om du känner att någon butik behandlat dig illa. Vi frånlägger oss också ansvaret för de produkter du köper i våra rekommenderade butiker. Butikerna rekommenderas utifrån goda erfarenheter och gott rykte. Vi frånsäger oss att kommunicera åt er för eventuella reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker - oberoende från vilka uppgifter som getts av guiden eller säljaren. Köper du stora partier med saker och vill frakta det till Sverige/Norge bör du vara noga med att tullregler följs. Vi tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till Sverige/Norge.


MÄRKESKOPIOR: På många destinationer, speciellt på marknader och i basarer, finns det ett stort urval av kända märken som är kopior på ex kläder, skor, väskor, glasögon etc. Sakerna är oftast mycket billiga och kvalitén därefter. Du ska vara uppmärksam så att du inte förväxlar äkta märkes produkter med kopior. Vi vill tydligt informera att det är strängt förbjudet att införa kopierade varor till Sverige/Norge. Turkietresor tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till Sverige/Norge.


HISTORISKA FYND: Det är förbjudet att föra ut historiska och arkeologiska effekter, inklusive sten, från Turkiet om du inte har dokumenterat godkännande som tillåter detta. Överträdelser kan leda till böter och fängelse. Turkietresor kan inte hållas ansvarig för detta.

 

BILDER PÅ HEMSIDAN: Några bilder på hemsidan är tagna med vidvinkel. Detta innebär att till exempel rum och pooler ser större ut än vad de egentligen är. Bilder av rummen är exempel på dessa, och det kan finnas en stor variation i design, utseende, möbler och så vidare.

 

Boende

 

EKONOMIRUM: På vissa hotell kan du välja ekonomirum / ekonomilägenhet. Om inget annat anges, motsvarar detta standardrum eller standardlägenhet på hotellet. Däremot kan placeringen av rummet vara mindre fördelaktigt, till exempel utan vyer, ligga på bottenvåningen med begränsad dagsljus etc. Vissa ekonomirum har ingen balkong / terrass.

 

SEMESTERLÄGENHETER: Bor du i en lägenhet, omfattar login inte någon pension. Men på de flesta platser kan du köpa frukost i restaurangen. Om du bor i en lägenhet under vistelsen, är det en bra idé att ta med ditt egen kaffe, -tratt, sil, disktrasor, diskhanddukar, diskborste, diskmedel och eventuellt toalettpapper. I de flesta lägenhetskomplexen kommer det att finnas toalettpapper vid ankomsten, sedan är det för egen räkning. Var uppmärksam på att det oftast är mycket begränsad tillgång till köksutrustning samt till t.ex. ugn, kaffebryggare, skärbräda, skålar, fat och brödkniv inte alltid finns tillgängligt. Observera att vissa lägenhetshotell inte har gemensamma faciliteter och att lägenheterna i allmänhet är mycket enkelt inredda.

 

Studiolägenhet: Består av ett rum med sovplats och kök.


Tvårumslägenhet: Består av ett sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor.


Trerumslägenhet: Består av två sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor. Några av dessa lägenheter har ett separat kök.

 

Hotellkategorier hos Turkietresor



X: Vår billigaste form av boende. Enkelt och ofta slitet hotell eller pension utan gemensamma faciliteter.

 - alla rum har dusch och toalett.

XX: Samma standard som X-hotell. Men oftast har hotellet lobby eller reception, bar och frukostrestaurang. Vissa har pool. Har hotellet inga gemensamma faciliteter, kan kategoriseringen också inkludera fler boendealternativ än X-hotell.

XXX: Mellanklasshotell med flera faciliteter såsom: lobby, bar, restaurang och pool. Alla rum har dusch, toalett och oftast balkong.

XXXX: Hotell med standard över genomsnittet med bra faciliteter. Alla rum har dusch och toalett, oftast en balkong, TV, minibar, telefon och luftkonditionering.

XXXXX: Lyxhotell med många bekvämligheter.

+ Ger när vi anser att hotellet ligger lite över den angivna standarden.
 
Observera att det kan vara en stor skillnad i t.ex. ett centralt 4-stjärnigt hotell och ett 4-stjärnigt hotell beläget utanför staden.


Var medveten om att hotellens standard anges från hotellet och dess anläggningar som helhet. Ju fler faciliteter hotellet har, desto högre standard brukar det vara.

 

HOTELLREGLER: De flesta hotell och lägenheter har sina egna regler för din vistelse. På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta med drycker och livsmedel, som inte köpts på hotellet, till rummet eller in på hotellområdet. Några av våra hotell är mycket stränga med denna regel och kan förbehålla sig rätten att konfiskera eventuella varor som tas in till hotellet. Det är inte heller tillåtet att ha gäster i rummet / i lägenheten under vistelsen, såvida besökaren inte står med på din biljett och betalat för vistelsen före avresan. Det är mycket troligt att hotellet / lägenhetskomplex kommer att kräva betalning för hyra av barnsäng, luftkonditionering, kassafack, aktiviteter och ev. skador på hotellet och dess anläggningar. Betalning sker direkt till hotellet / lägenhetskomplexet, på begäran och före avresa. Vissa hotell har installerat minibar i rummen. Dessa kan inte användas för medtagna drycker och livsmedel. Vissa hotell tar ut en deposition (kontant eller registrerad kreditkortsinformation) vid incheckningen för ev. utnyttjande av mini-bar, restaurang, pool- och strandhanddukar, etc. Denna deposition ges tillbaka vid utcheckningen om allt är som det ska. Vissa hotell ha regler angående badkläder, till exempel förbud mot burkini. Vänligen kontakta våra resekonsulenter för att veta mer om reglerna på ditt hotell.


Enligt internationella hotellregler är rummet tillgängligt från kl 14.00 på ankomstdagen. Rummet ska sedan lämnas kl 12.00 på avresedagen. Du kan ev även avtala en tid med hotellet mot en avgift, som isåfall ordnas med hotellet på plats. Evt pension gäller endast t.o.m 12.

 

ÖVRIGA GÄSTER - ÖVRIGA NATIONALITETER: Det kommer att finnas gäster av många olika nationaliteter och åldrar på alla hotell. Turkietresor informeras sällan om nationaliteterna som bor på de enskilda hotellen, och vi är inte heller medvetna om det till exempel är många barn. Turkietresor kan inte hållas ansvarig för andra gästers beteende.

 

HANDIKAPPTILLGÄNGLIGHET: Våra destinationer kan inte klassificeras som handikappanpassade - ofta är terrängen kuperad och trottoarkanter mycket höga. Våra hotell och lägenheter kan inte klassificeras som handikappanpassade, om det inte anges specifikt i beskrivningen. Observera att endast ett fåtal hotell och rum är anpassade med t.ex. breda dörröppningar, hjälpredskap på toaletten, större hiss, att hotellområdet är lättframkomligt med rullstol. Dessa hotell som fyller kriterierna är oftast hotellen i den högre kategorin. Fråga våra resekonsulter i samband med bokningen så att vi kan hitta ett hotell som uppfyller dina specifika krav och behov.

 

SÄNGAR: I rum med tre sängar, kan det hända att den tredje sängen är speciellt insatt för din vistelse. Det kan därför vara trångt på rummet, och sängen är ofta inte av samma typ / standard som de andra sängarna. Det är i allmänhet inte tillåtet att bo mer än tre personer i ett rum.

Sängar för tredje och fjärde person i en tvårumslägenhet är oftast bäddsoffor i vardagsrummet.

 

RENGÖRING: Rengöring är inte jämförbar med den skandinaviska standarden. Vanligtvis rengörs det 3 gånger i veckan: golvet sveps, badrummet rengörs enkelt, skräpet töms och sängarna bäddas. Städning kan förekomma både på morgonen och på eftermiddagen. Sängkläder och handdukar byts vanligtvis 1-2 gånger i veckan, oavsett hotellstandard.

På alla våra destinationer har klimatet en högre luftfuktighet än vi är vana vid i Sverige. Med mycket användning av luftkonditionering innebär detta att rummen ofta kan verka fuktiga och luktar instängt. Problemet kan oftast åtgärdas genom regelbunden ventilation i rummet. Den lokala byggnadsstilen kan inte jämföras med den skandinaviska standarden, och otäta dörrar och fönster, kalkavlagringar i badrummen etc. kan uppstå.


Pension/måltider


Frukost (BB):
Består mestadels av en typ av bröd, smör, sylt, gurka, tomat, en typ av ost och kaffe / te. På större hotell, serveras frukost vanligtvis i buffé.

Halvpension (HB):
Frukost (som ovan) och middag serveras vanligtvis i buffé med 1-2 varma rätter och 1-2 typer av tillbehör. Möjligen serveras det även dessert. Drycker ingår inte. Under lågsäsongen kan det förekomma att måltider serveras i portion/på tallrik.


Enkel All Inclusive:

Frukost, lunch och middag, inkl. ett begränsat urval av lokalt producerade drycker under en period som bestäms av hotellet. Maten serveras från buffé eller portionsvis och består typiskt sett av 1-2 varma rätter med 1-2 sorters tillbehör. Observera att snacks, glass mm. inte är inkl.


All Inclusive (AI):
Frukost, lunch och middag, inklusive lokalt producerade drycker på hotellets angivna tider. Var medveten om att ju större hotell och högre standard hotell du väljer, desto större utbud av mat och dryck är det normalt. Vissa hotell har snacks, glass, etc. inkl. Om så är fallet, framgår det i hotellbeskrivningen.

Ultra All Inclusive (UAI):
Frukost, lunch och middag, snacks och ev. glass under dagen, lokalt producerade drycker under en av hotellets specifika tidsperioder. Vissa importerade drycker kan vara inkl. På UAI-hotell är drycker och snacks vanligtvis tillgängliga nästan 24 timmar om dygnet.

 

Utbudet av mat och dryck avspeglas naturligtvis i hotellets standard. Det vill säga, All Inclusive på ett 3-stjärnigt hotell, kan inte jämföras med All Inclusive på ett 5-stjärnigt hotell. Koncepten skiljer sig något åt från hotell till hotell: Vissa 5-stjärniga lyxhotell förbereder överdådiga bufféer med ett stort urval, särskilda barnbufféer, olika snacks från tidig morgon till sen kväll, och glass hela dagen. På en medelklass hotell är buffén mer blygsam, och ofta består den av ett par rätter och glass och snacks ingår sällan.


 Observera att hotellen kan ändra på AI- och UAI konceptet under säsongens gång utan att Turkietresor har något inflytande. Det är normalt att "All Inclusive" och "Ultra All Inclusive" hotell sätter en gräns för hur många drycker som kan hämtas på en gång, som på de flesta hotell är det obligatoriskt att bära hotellets AI / UAI armband. Drycker serveras vanligtvis i plastmuggar - detta gäller även vin, öl och sprit.

På hotell där glass är inkl. är det vanligtvis endast en dag i veckan, eller under vissa tider, t.ex. en timme varje eftermiddag. Detta är hotellets egna regler och inte något som Turkietresor har inflytande på

 

INTERNET: Trådlöst internet finns tillgängligt på de flesta hotell (se hotellbeskrivning). Var dock medveten om att anslutningen ofta är mycket instabil och allmänt långsam, särskilt under perioder då många använder Internet samtidigt.

 

ANKOMSTDAG/HEMRESEDAG: Enligt internationella hotellregler, ska rummet utrymmas kl. 12:00 på avresedagen. Tyvärr är det ofta svårt att få tillstånd att stanna i rummet efter denna tidpunkt till förmån för de gäster som kommer att ta över det. Du kan ev. själv göra ett avtal med hotellet att mot en avgift få behålla rummet längre, detta görs upp med hotellet på plats. Ev. pension gäller endast fram till kl. 12:00.