Inför din resa
VAL AV RESEMÅL: Sol, strand, kultur, action, storstad eller något helt annat? Lägenhet, hotell, rundtur, kryssning eller golf? Det kan vara svårt att välja bland de många semesterresemålen som finns och alla de spännande aktiviteter därtill – speciellt om man är många som ska enas. Våra resesäljare har en god kunskap om hotellen, resmålen och de många aktiviteterna på plats.
BESTÄLLNING: Hos Turkietresor kan du beställa resor i vår butik på Hyllie Allé 13 B, Malmö , via telefon, Internet och på e-mail.
BETALNING: Observera att alla priser på Turkietresors hemsida
och på orderbekräftelsen/biljetten är angivna i svenska kronor, om inte annat
särskilt anges.
BETALNINGSALTERNATIV: För
resor som beställs på denna websida eller genom vår kundtjänst kan du
online betala med Swish, Mastercard och Visa. Du kan också betala via
plusgirokonto 499290-5.
GUIDESERVICE: I Turkiet har vi inga guider i Belek, Antalya, Kemer, Kusadasi, Bodrum och Cesme. Det går dock alltid att komma i kontakt med en guide per telefon. Våra skandinaviska guider i Alanya, Side, Chania, Rhodos och Marmaris finns alltid tillgängliga per telefon. Telefonnummer finns på din biljett/resedokument, och skickas per post innan avresa.
PASS OCH VISUM: Danska och svenska medborgare behöver inte ha visum till Turkiet så länge resans längd inte överskrider 3 månader. Passet måste ha en giltighet på minst 150 dagar (fem månader) vid inresan i Turkiet. Det måste finnas lediga tomma sidor i passet vid inresa, annars kan du bli nekad inresa i landet. Utländska medborgare ska kontakta respektive ambassader för att få upplysningar om vilka krav som ställs på deras pass.
Kom ihåg att du själv är ansvarig för, att dit pass är giltigt och i övrigt lever upp till gällande regler i det gällande landet. Blir du nekad inträde i landet på grund av ovanstående, kan Turkietresor inte ställas som ansvariga för eventuella omkostnader.
BAGAGE: Alla
passagerare över 2 år får ta med 8 kg handbagage (50x40x23), dock 10 kg
(30x20x28) om du reser med Norwegian. Barn under 2 år får gratis ta med en
barnvagn/vagn. Bagage är inte inkl. i resans pris, men kan köpas i samband med
bokning av resan. Tänk på att priserna kan variera från flygbolag till
flygbolag. Om du reser med Turkish Airlines, 8 kg handbagage (50x40x23) och 30
kg incheckat bagage inkl. i resans pris.
Önskar du köpa incheckat bagage till en redan bokad resa, vänligen kontakta våra resekonsulter på tel 0201 202 811.
Observera att du kommer att debiteras en avgift på ca. 15 euro pr. kg. för evt. övervikt. Jfr. gällande EU-regler får varje bagage max väga 32 kg.
ORDERBEKRÄFTELSE: När din beställning är genomförd, kan du skriva ut din bekräftelse på www.turkietresor.se under fliken ”min resa”. Har du angivit din mailadress vid beställningen, kommer du automatiskt få en orderbekräftelse på din mail. Vi ber dig att genomgå bekräftelse på din beställning så fort du mottar orderbekräftelsen. Är namnen rättstavade, stämmer din beställda inkvartering med det du önskade etc. Skulle det finnas några misstag av minsta lilla sak, ber vi dig kontakta oss med en gång. Uppmärksamma att orderbekräftelsen är en bekräftelse på din beställning, och att det är din skyldighet att kontrollera innehållet. Genom att betala depositionen/priset för resan har du accepterat de villkor som anges på orderbekräftelsen, www.turkietresor.se och Turkietresors resevillkor som ligger till grund för köpeavtalet - se "Allmänna villkor för deltagande i paketresor ": http://www.turkietresor.se / sida / Resevillkor.
Kom ihåg att alla särskilda önskemål och avtal ska stå skrivet på resebeviset. Vi förbehåller oss rätten att vänta på hotell –eller resebekräftelse från destinationen. Din beställning kan ta upp till 1-3 dygn förrän den är bekräftad.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD: Kan endast tecknas vid beställning – och kan inte tillföras senare ! Läs våra allmänna villkor ”Allmänna resevillkor för paketresa” där du ser villkor för avbeställningsförsäkringen.
RESEFÖRSÄKRING: De blå EU-försäkringskorten gäller inte för resor till Turkiet då de inte ingår i det avtalet! Det är därför viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Du kan teckna reseförsäkring via ERV. Var uppmärksam på att Turkietresor inte tar något ansvar i försäkringsärenden, och kan inte vara någon avgörande länk mellan försäkringstagare och försäkringsbolag.
BILJETTER: När din resa är helt betald kan du skriva ut din biljett på www.turkietresor.se under "Min resa". Om du har angett din e-postadress vid bokningen skickas dina biljetter automatiskt till din e-post. Om du vill att biljetten ska skickas med posten kan detta göras mot en avgift på 250 SEK.
På biljetten står det avgångstider – och ankomsttider i lokaltider, hotellreservation, transport mellan flygplats och hotell samt ev. förbokade aktiviteter. Du mottager ditt boardingkort och sittplatsnummer på avreseflygplatsen. Var extra uppmärksam på att avresetiderna på våra sena avgångar – byter datum vid midnatt. Om du är osäker på hur man räknar dagarna är du välkommen att kontakta våra resesäljare. Vi tar inget ansvar, ifall du kommer för sent till flygplatsen.
"Endast flyg": Vid bokning av flygbiljett till Antalya, Gazipasa eller Izmir flygplats, är en natt på ospecificerat hotell inkl. i resans pris. Hotell/destination anges vid ankomst. Vi kan inte garantera en vistelse på en specifik destination/hotell före avgång. Observera att transfer inte är inkl. i resans pris.
GRUPPRESOR: Vi har en specialavdelning för gruppresor och skickar gärna offerter på flygresor, hotellboende och speciella paket med aktiviteter eller konferenser. Var ute i god tid med beställningen – vi vill gärna ha plats till alla i gruppen! En gruppresa räknas som ”en” bokning. Betalning av deposition och restbelopp ska alltid vara samlat och har samma frister som en charterresa. Inbetald deposition kan inte överföras till charterresa eller till enskilda deltagare av annan eller samma resa.
KONFERENSER: Flera av våra hotell kan erbjuda konferenser, möten och anordna workshops. Kontakta vår gruppavdelning för rådgivning och skräddarsydda erbjudanden.
SISTAMINUTEN-RESOR: I förbindelse vid bokning av sistaminuten-resor kan det förekomma vid beställningen att det angivna hotellet är fullt. Vi förbehåller oss då rätten att flytta våra gäster till ett annat hotell i samma kategori.
OSPECIFICERAT: Ospecificerade resor är resor av lägsta möjliga standard och bör bara väljas, om du absolut inte ställer några krav till standarden, faciliteter eller område. Inkvarteringstyp samt område och stad ges vid ankomsten till destinationen — vi kan inte ge dig några närmare upplysningar vid beställningen, vi kan heller inte mottaga några önskemål gällande ospecificerade resor. Ospecificerade resor rekommenderas inte för barnfamiljer. Det förekommer att inkvarteringen sker på hotell, lägenheter eller i rum som inte är upplyst på vår hemsida, det finns ingen garanti för privat badrum eller toalett. Sker inkvarteringen i delad lägenhet kan det inte garanteras att denna går att låsa. Måltider och städning ingår inte i priset på ospecificerade resor. Du kan inte förvänta dig någon guideservice på ospecificerade resor. Transfer ingår inte i priset men kan beställas mot ett tillägg. Reser du ensam betalar du extra för enkelrumstillägg, vilket garanterar att du har ett eget hotellrum eller rum i delad lägenhet. Inga klagomål mottas på boendestandard, faciliteter eller område. Det kan hända att boendet är i förorter till - eller byar runt den destination som anges på biljetten. Destinationen som anges på biljetten är bara en beskrivning av vilket område i landet du reser till.
ÖNSKEMÅL: Har du speciella önskemål i förbindelse med din resa: havsutsikt, bo lågt/högt, bo i huvudbyggnaden etc ber vi dig att skriva detta redan vid beställningen. Det ska understrykas att detta endast är en önskan, och inte kan garanteras eller uppfyllas, men vi skickar alltid dina önskemål till hotellet, flygbolaget etc. Rumsfördelningen sker på destinationen, och vi kan därför inte alltid vara behjälpliga med speciella önskemål tillgodoses.
Vi ber er att inte diskutera era önskemål med våra guider eller hotellpersonalen, eftersom de inte heller de har möjlighet att försäkra dina önskemål innan ankomst.
Observera att på vissa hotell är möjligt att betala en avgift för att säkra ett visst läge, till exempel rum med havsutsikt, liksom på de flesta av våra flyg är möjligt att boka en specifik sittplats mot en avgift. Kan uppfyllandet av dina önskemål garanteras när du betalar en tilläggsavgift för det du önskar, tar vi inte emot önskemål av dessa slag.